Vervolgschoolcoaching
… een inkijk in de werking van het vervolgschoolcoach-team van OKAN Aalst …
De vervolgschoolcoaching OKAN VTI Aalst maakt deel uit van het Priester Daens College . Dit is de scholengroep waartoe de VTI-scholen behoren. Het pedagogisch project van de vzw Priester Daens College in het algemeen en van de VTI-scholen, meer bepaald VTI De Puytenput (1ste graad) en OKAN VTI Aalst ligt aan de basis van ons handelen. Daarnaast is de VSC ingebed in de scholengemeenschap SALEM.
- De VSC OKAN VTI Aalst ondersteunt vraaggestuurd en netoverschrijdend alle secundaire vervolgscholen in de regio.
- De vervolgschoolcoaches streven naar een optimaal welbevinden en maximale slaagkansen van de ex-OKAN-leerling in zijn vervolgschool, steeds vertrekkend vanuit een band met en een hart voor OKAN.
- Ze zetten hun verworven kennis, expertise en competentie waar mogelijk in om de ondersteuning van de ex-OKAN-leerling, zijn ouders of begeleiders/voogd, leerkrachten, directie van de vervolgschool en andere betrokken partners voor te bereiden, uit te voeren en te evalueren.
- De vervolgschoolcoaches streven naar een warme overdracht van OKAN naar de vervolgschool en het verbreden van de expertise van vervolgscholen in de opvang van de ex-OKAN-leerling.
In relatie met alle betrokken participanten en op een integere manier wil het VSC-team OKAN Aalst zijn expertiseinzetten om het welbevinden en de slaagkansen van de ex-OKAN-leerling tevergroten.
2. Takenpakket van de vervolgschoolcoach
DOMEINOVERSTIJGEND
- Aanwezig zijn op klassenraden van vervolgscholen: de VSC licht het doorstroomdossier toe, luistert naar de noden en denkt mee over ondersteuningsmogelijkheden
- Specifieke individuele begeleiding van de ex-OKAN-leerling: dit gebeurt enkel indien relevant en altijd tijdelijk
- Vormingen en workshops aanbieden: op vraag van en ingaand op de noden van de vervolgschool werkt de VSC workshops en vormingen uit
- Contact onderhouden met de ex-OKAN-leerling: dit gebeurt via sociale media , via Terugkomdag ( georganiseerd door de VSC), bezoek aan de scholen, vrije en onvoorwaardelijke toegang tot het VSC bureau, Getuigendag ( georganiseerd door de VSC), …
- Bijwonen oudercontacten: zowel in OKAN als in de vervolgscholen kan de VSC op oudercontacten aanwezig zijn om verschillende redenen
- Bijwonen OKAN-klassenraden: de VSC functioneert als adviserend orgaan
- De warme overdracht van de ex-OKAN-leerling naar zijn vervolgschool verzorgen
- Opvolgen en evalueren van de snuffelstage en de trajectgesprekken in OKAN
Elke vervolgschoolcoach verbindt zich er toe zichzelf blijvend te vormen en op zoek
te gaan naar aangepaste bijscholing in het kader van verdere professionalisering.
Elke vervolgschoolcoach onderhoudt zowel een warme als een degelijk professionele band met de ankerfiguren van de vervolgscholen en het externe netwerk.
Elke vervolgschoolcoach onderhoudt een nauwe betrokkenheid bij het OKAN-project.
TAALCOACH
De taalcoach kan door de vervolgschool uitgenodigd worden om mee na te denken over het taalbeleid van de school en de omgang met anderstaligen in de klas, om lessen op vraag te observeren en leerkrachten bij te staan in hun zoektocht naar een goede lespraktijk, om mee te werken in vakvergaderingen en de taalbegeleidingscel van de school, om leerkrachten te coachen in het kader van taalontwikkeling en taalstimulering.
De taalcoach ontwikkelt zelf tools voor de leerkrachten, geeft vormingen en houdt een recente lijst van NT2-materialen bij en speelt die geregeld door naar de vervolgscholen.
COACH SOCIO-EMOTIONEEL WELZIJN
De VSC die instaat voor het begeleiden en ondersteunen van de ex-OKAN-leerling in zijn socio-emotioneel welzijn, zet vooral in op :
- Het werken aan weerbaarheid en veerkracht van de ex-OKAN-leerling
- Het opvolgen van leerlingen met een precaire thuissituatie
- Het geven van vormingen op scholen rond vluchtelingenproblematiek en omgaan met een OKAN-leerling
- Een structurele band onderhouden met de leerlingbegeleiding van de scholen
- Een nauwe samenwerking met CLB, Minor Ndako en andere externe partners
- Een goede begeleiding van leerlingen met een BUSO-profiel/-oriëntering
- Het opvolgen van de sociale kaart
COACH DOORSTROMING EN ORIËNTERING
De vervolgschoolcoaches begeleiden leerlingen , ouders en scholen in hun studiekeuze en schoolkeuze en indien nodig, in het heroriënteringsproces tijdens het vervolgjaar.
Zij bewaken samen met de vervolgscholen de resultaten van de leerlingen en staat ten dienste van de vervolgschool en de leerling indien zich een heroriëntering aandient.
Elke ex-OKAN-leerling kan ten allen tijde bij hen terecht voor meer advies over studierichtingen en scholen.
COACH LOGOPEDIE
De logo-coach begeleidt leerlingen en leerkrachten op logopedisch vlak. Meer informatie rond leerstoornissen of logopedische stoornissen is bij de logo-coach te verkrijgen. Zij gaat ook individueel aan de slag met leerlingen indien nodig en werkt samen met de logopedisten in de vervolgscholen.
COORDINATOR VSC-TEAM
De coördinator van het VSC Aalst-team bewaakt en onderhoudt de overkoepelende samenwerking van VSC, OKAN, vervolgscholen en externe partners.
Zij leidt het wekelijks teamoverleg van de VSC waarop lopende zaken en toekomstige opdrachten van de vervolgschoolcoaches geëvalueerd en geregistreerd worden en getoetst worden aan de visie en kernwaarden van de VSC.
3. Samenwerking met vervolgscholen
De vervolgschoolcoaches staan ten dienste van scholen die een ex-OKAN-leerling bij hen op school hebben.
De coaches ondersteunen zowel de ex-OKAN-leerling zelf als hun leerkrachten, de leerlingbegeleiding, het GOK-team, de taal-of/en zorgcel, de ouders, CLB-medewerkers en de directie.
De ondersteuning is vrij uiteenlopend wat betreft domeinen en werkvormen.
De vervolgschoolcoaches van OKAN Aalst werken voor alle secundaire scholen in Aalst, netoverschrijdend.
Ook vervolgscholen buiten Aalst behoren tot het werkgebied van de VSC Aalst, wanneer zij binnen de regio vallen en in overleg met vervolgschoolcoaches van andere OKAN-scholen.
Ongeacht het net of het aanbod of structuur van de vervolgschool, ondersteunt de VSC Aalst deze scholen in hun boeiende en waardevolle maar soms ook intensieve en nieuwe opdracht in de opvang en begeleiding van een ex-OKAN-leerling.